Szukaj
Close this search box.

Nasza młodzież usilnie pragnie luksusu, ma złe maniery, pogardza władzą i autorytetem, brak im
poszanowania dla starszych. Wolą zajmować się bzdurami zamiast nauką. Młodzież nie wstaje z szacunkiem, gdy starszy wchodzi do pokoju. Sprzeciwiają się rodzicom i zabierają głos w towarzystwie
starszych. Tyranizują swoich nauczycieli.

Czytając powyższe zdania, mogliście pomyśleć: cóż za dokładny opis funkcjonowania współczesnej młodzieży. Zdziwicie się więc, że opis ten powstał w V w p.n.e., a jego autorem był Sokrates. Możemy zatem skonstatować, że problemy międzypokoleniowe nie są niczym nowym.

Bez względu na to, w jakim okresie każdy z nas się urodził, wszyscy żyjemy w tzw. świecie VUCA. Koncepcja świata VUCA została wprowadzona w Akademii Wojskowej Stanów Zjednoczonych w latach 90 XX wieku, aby opisać coraz bardziej złożone i dynamiczne otoczenie, w którym działały amerykańskie siły zbrojne. Pojęcie to zyskało na popularności również w środowisku biznesowym i edukacyjnym.
Stało się użytecznym narzędziem do opisu trudności związanych z podejmowaniem decyzji w niepewnym i ciągle zmieniającym się otoczeniu.

KATARZYNA SZCZEPKOWSKA-SZYSZKO
Członkini kolegium redakcyjnego miesięcznika „Dyrektor Szkoły”. Pedagog specjalny, terapeutka pedagogiczna i socjoterapeutka. Jest trenerką kadr zarządzających oświatą i nauczycieli w zakresie umiejętności psychologicznych w zarządzaniu i edukacji.